mandag, marts 23, 2009

Før og nu.

Før fandtes der ikke apparatur, der kunne bestemme kalkindholdet i knoglerne. Nu findes der dexa-scannere, der afbilleder knoglestrukturen helt tydeligt.
Da jeg deltog i KRAM undersøgelsen sidste sommer, blev der rejst mistanke om, at jeg havde knogleskørhed. Efter 4 mdrs. ventetid, blev jeg scannet i begyndelsen af marts, og i dag var jeg hos min læge for at høre om resultatet.
Det er selvfølgelig træls, når ordet osteoporose er tegnet ind og T og Z score er under normalområdet.
Før havde mennesker med knogleskørhed mange brud og sammenfald i ryggen, og sådan var det bare. Nu kan man få medicin, der stopper afkalkningsprocessen (som en anden kaffemaskine) og i bedste fald bygger knoglen op. Jeg skal tage 1 pille 1 gang om ugen på fastende hjerte, mens jeg skal stå op og drikke et stort glas vand til. Man skal gå rundt eller sidde (ikke ligge) den næste halve time, hvorefter man kan spise morgenmad.
Der var også sjovere ting på programmet i dag. Billedet er fra Den Kreative Skole, hvor jeg har sagt sjove lyde og ord: spa-dud-n-dæ-du-dad-n-dæ osv. og sunget lidt.
Ældste og jeg var i Jysk for at se på tæpper, uden vi dog fik nogen med hjem.
Ps. hvordan mon man flytter om på billeder, når man opdager, rækkefølgen er forkert??

4 kommentarer:

  1. Det lyder som en pudsig måde at indtage medicin på? Men der er jo sikkert en grund til det!

    Du kan flytte billederne ved at 'hive' i dem med musen og slippe dem længere nede! Eller indsætte dem i rækkefølge - velvidende at det sidste du indsætter altid vil stå øverst ;-)

    Hav en god dag!

    SvarSlet
  2. Nille, det er fordi pillen kan irritere slimhinderne på vejen ned, og da den skal fremme kalkoptagelsen må den ikke blive distraheret af anden mad og drikke den første halve time.
    Det er det med at indsætte billederne i rækkefølge, der har drillet mig denne her gang.

    SvarSlet
  3. Betty, tak for den information, for jeg har tit undret mig, når patienterne fortæller om det, og har aldrig fået slået det op.

    SvarSlet
  4. Selv tak Lene, jeg viste det heller ikke, før jeg selv fik brug for det

    SvarSlet