mandag, august 10, 2009

Bergen

De første 2 dage boede vi i en lille lejlighed med eget køkken i den bydel, der hedder Skansen. Vi lavede morgenmad der og havde den fineste udsigt ned over byen.Træhusene var meget velplejede og de små haver og blomsterkrukker gjorde det til et meget chamerende kvarter. Der var de smalleste og stejleste hårnålesving, så godt vi ikke havde bil. 56 trappetrin bragte os ned til byen.
Udsigten fra toppen af Fløyen, som er en af de 7 fjell, der omgiver Bergen, kan nås med Fløibanen, som i løbet af 10 min. bringer os højt op over byen. Der en en fantastisk udsigt. Efter en kop kaffe, tog ældste den på gå-ben ned. Vi andre tog banen.

Bryggen er de meget velbevarede middelalderhuse ved Havnen. Den er på Verdens Kulturarvliste. Der er meget stemningsfuldt, og vi nød at gå rundt og kigge på de gamle huse, hvor der var forskellige erhverv og butikker.
Mariakirken, hvis tårne vi kunne se fra køkkenvinduet, er den ældste bygning i Bergen. Den er bygget ca 1140-70. Efter et par brande gennem tiden, er den sidst restaureret i 1853-75. Den var de tyske købmænds kirke i Middelalderen. De må have været meget velhavende siden den er så fantastisk udsmykket.
Altertavlen med Jomfru Maria i midten er rigt smykket med guld.

3 kommentarer:

  1. Det ser hyggelig ud, jeg har boet i Norge i mine yngre dage i 2½ år, og jeg har været meget omkring, men Bergen har jeg aldrig været i, det burde jeg vist have gjort, kan jeg se.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  2. Vibeke, vi har hygget os så meget. De søde børn bliver bedre og bedre med alderen (li'som god vin) :-)
    Du har boet i Norge. Du har vist boet mange steder, har jeg efterhånden opdaget ved at læse din blog

    SvarSlet
  3. Dette var jo fint for en bergenser å lese. Alltid kjekt å høre hva andre synes om byen vår - ja både ros og ris!
    Jeg håper du en gang kommer tilbake. Her er mye me rå se enn det som ligger nede rundt havnen og Fløien:)
    Takk for koselig kommentar inne på min blogg. Kjekt når nye bloggere titter innom og legger igjen en hilsen!

    SvarSlet