tirsdag, november 03, 2009

Filosofiske tanker og øvelser.

Jeg har været i Dyrehaven og forbi Skanderborgfestivalens maskot Walther i går og i dag, da jeg har boet på Hotel Skanderborghus i anledning af et kursus.
Det er vist det nærmeste, jeg kommer Danmarks smukkeste festival - jeg har i hvert fald aldrig været til Skanderborgfestival indtil nu.
Center for frivilligt socialt arbejde var arrangør for et kursus om filosofi og ledelse. Det har været et par spændende dage, hvor vi var 14 mennesker fra forskellige frivillige foreninger.
De to undervisere Ryan og Højlund var meget erfarne konsulenter og kunne gøre teorien levende og øvelserne spændende. Jeg synes, det er meget fascinerende, at de tanker Sokrates gjorde sig i antikkens tid i Athen, stadig kan bruges i dag og de filosofiske spørgsmål er gyldige til enhver tid. Vi har været omkring etik og ekstentialisme. Vi har øvet Skt. Benedikts metode og sokratisk dialoggruppe og skrevet det personlige essay.
Skt. Benedikts levede fra år 480 - 547.
Gruppen (4-5 personer) vælger et fælles tema for samtale.
Begynder med 5 min. stilhed.
Herefter taletid på omgang.
Efter hver tale holdes ligeså lang pause som talen varede.
Det var godt nok svært med de pauser og meget uvant for os, som er vant til at tænke på, hvad vi skal svare, mens en anden siger noget. Fordelen er, at alle bliver hørt, og der er god tid til at tænke på ens eget svar.
Yngste deltager var vist ham fra Dansk Skoleskak - han var sådan én, der talte meget hurtigt. Jeg var ikke i gruppe med ham og fik ikke spurgt, hvordan det var for ham at bruge den metode.
I morgen vil jeg tage ind til Henrik og øve filosofisk snak med ham. :-) Det gider han vist godt De blå farver, som var så smukke i sidste uge ved 16 tiden, var forvandlet til grå farver ved Skanderborg Sø. Der var indlagt walk and talk med et givet emne efter frokost, og det var en rigtig god ide. Man ungår den uoplagthed, der let følger efter frokost, og der er så smukt lige udenfor hotellet, som faktisk ligger i Dyrehaven.

2 kommentarer:

  1. Du må være et meget tålmodigt menneske - det ville jeg slet ikke have kunnet klare, tror jeg.

    Jeg kan såmænd godt se princippet i det, men jeg vil nu alligevel komme det ind under kategorien 'overdrivelse fremmer forståelsen'.
    Du får sandelig prøvet lidt af hvert :-)

    SvarSlet
  2. Ellen, ifølge vores undervisere som kommer i mange forskellige organisationer, så vinder det frem, det at give plads til omtanke og langsomhed. Der ville nok være færre stressramte, hvis der ikke skulle være så meget fart på hele tiden. Men metoden vinder nok ikke indpas i erhvervslivet lige med det første.:-)

    SvarSlet