tirsdag, november 24, 2009

Kor på recept.

I Politiken for et par dage siden, kunne man læse, at international forskning har konkluderet, at kultur kan få alvorligt syge hurtigere på benene.
I Helsingborg i Sverige er man igang med et pilotprojekt med 20-30 patienter, der får kultur på recept, så om nogen tid vil det vise sig, om deltagere har fået det bedre af korsang, dans eller teater. Om ikke andet, vil de undgå de bivirkninger, der kan følge med medicin (jeg ved ikke om deltagere ellers skulle medicineres, eller hvad de fejler)
Vores korleder påstår, man bliver gladere, yngre og smukkere af at synge i kor. De to sidste udsagn må stå for hans egen regning.
Der er ca. 50-60 medlemmer i vores kor, og efter 3 år er der stadig mange, jeg ikke kender. Men der er også nogen, jeg kender så godt, så vi ses uden for kor. I dag har nogen af dem været her, og vi har taget hul på julestemningen med gløg og æbleskiver.
Repertoiret handler jo også om jul, så vi må have det hele med.

5 kommentarer:

  1. Det lyder til at ha været rigitg hyggeligt. Jeg er sikker på at korsangen vinder i projektet ;-)

    SvarSlet
  2. Yngre og smukkere ved jeg heller ikke, men glad i hele kroppen, det ved jeg. I aften skal vi have første koncert :-)

    SvarSlet
  3. Det lyder som et spændende projekt, jeg tror på at det har en helbredende virkning at få kulturen ind i behandlingen. Det ville være dejligt, hvis vi engang fik resultatet af pilotprojektet at se.
    Tak for din rosenkål salat opskrift, den glæder jeg mig til at prøve en af den kommende dage. Vi spiser mange rosenkål her hos os, men jeg har hidtil kun brugt dem som tilbehør. Her hedder de "spruitjes" og jeg tænker altid på "Sikke noget sprøjt" når jeg læser/hører det ord. Men dejlige, det er de.

    SvarSlet
  4. Projektet læste jeg også om, men hvor helbredende det er, tvivler jeg lidt på, da forsøget gælder for alvorlige syge.Og så tror jeg ikke kræfterne er der til ret meget. Jeg håber Politiken følger projektet til ende.
    Tak for opskriften på rosenkålssalat. Knortekålene er indkøbt, og salaten kommer på bordet i morgen aften.

    SvarSlet
  5. Tina, det var hyggeligt.

    Lene, nej yngre og smukkere bliver vi nok ikke. Men det er også dejligt at være glad. God koncert i aften.

    ha,ha Annette, sikke noget sprøjt. Det er et sjovt navn på hollandsk.

    Manna, du kan et andet navn. Knortekål har jeg aldrig hørt. Det må være sjællandsk ;-)

    SvarSlet