lørdag, december 26, 2009

Julemiddagen

En vigtig del af juleaften er middagen. Jeg har altid siden barn fået andesteg og synes, det er den helt rigtige fugl at have på menuen, men jeg er ikke fanatisk og synes, det er spændende at prøve andres traditioner. Jeg har også prøvet at lave kalkun, og engang ved en fejltagelse taget en af min mors store suppehøns op af fryseren og stegt den, som var den en and.
I år har jeg været inspireret af Camilla Plum - og sovsen (som jeg ellers aldrig laver) var supergod. Hun bruner flommen af (jeg plejer at smide den væk) og bruner indmad, hals og forskellige urter af i fedtet i lang tid. Så tilsættes æblecider og lidt portvin, og gryden står og simrer lige så længe som anden er i ovnen - 170 gr og en time for hvert kilo. Anden var saftig og lækker, og det øvrige tilbehør, rødkål, sukkerbrunede kartofler, det halve letkogte æble med en klat ribsgele, var også som det skulle være.
Ældste som ikke bruger mælk, havde lavet en lækker risengrød på mandelmælk. Vi andre blandede så vores portion op med flødeskum. Uhm, den smagte godt.
Vi begynder med en bobledrik, så kan det ikke gå helt galt. :-)
For ikke lige at få stress, satte jeg det her klip fra avisen op på døren. ;-)

Salaten med appelsin i skiver, rødløg og granatæblekerner og et lille drys persille var ny for mig, men skal helt sikkert gentages. Grønkålssalat med rosiner, æbleterninger og hakkede nødder er en af ældstes favoritter.


Pigerne hygger sig med deres far. Selv om der har været brud i familien for mange år siden, kan man godt hygge sig sammen. Da vi var godt mætte og havde fået gaver, spillede vi Trivial og gaverne til pakkelegen, som vi ikke fik plads til, endte som præmie. Og det kunne de ligeså godt.
Sådan en aften går hurtigt. Vi nåede ikke julegudstjenesten, som vi ellers havde talt om. Men så til gengæld lidt af julemessen fra Peterskirken.
Nu står den på julefrokost hos Henriks famile i dag og hos mig i morgen, så der bliver nok en lille blogpause igen.



4 kommentarer:

  1. Hvor ser det lækkert ud og smager garanteret helt vidunderligt med det dejlige tilbehør.
    Jeg følger også Camilla Plum og blev inspireret til at lave æblemosen med peberrod, og det bliver ikke sidste gang

    SvarSlet
  2. Manna, er hun ikke skøn, hende Camilla Plum. Jeg tror også, jeg vil kunne lide æblemosen med peberrod

    SvarSlet
  3. Uhm det ser lækkert ud og det lyder til at I havde en fantastisk dag. Din and ser noget bedre ud end den jeg fik he he. Salaten må have været dejligt forfriskende til. Billedet af pigerne med deres far passer perfekt til teksten! KNUS til dig

    SvarSlet
  4. Tina, det er rigtig godt at langtidsstege, så bliver anden mere saftig, og appelsinsalaten er meget frisk, og så er den også dekorativ. Det var da ærgerligt, din and ikke blev så god.

    SvarSlet