torsdag, september 23, 2010

En lille drillepind

Tænk, at sådan en lille tingest kan drille så meget.


Engang  imellem forlader søvnen mig kl. 3 om natten, og så tilbringer jeg nogle timer i sengen med at læse. Det bliver bare så ubekvemt. Så sover en hånd, og så gør det ondt i ryggen osv.
Løsningen må være en MP3 afspiller, har jeg gået og tænkt. Sådan en lille dims med et par dutter til ørerne - og man har en hel bog. Det kan vel ikke være så svært.
På biblioteket forklarede de mig, at den skal understøtte DRM 10.
Efter et besøg Fona var jeg blevet udstyret med sådan en lille Philips.
Min brugsanvisningsangst førte mig tilbage til bibliotekets computerværksted. Men efter en times sveddryppende arbejde, konstaterede personalet, at deres computer ikke ville kendes ved min MP3.
Hjemme hos min egen computer fik jeg den besked, at MP3eren ikke er compatibel med Windows XP??
Men det står der på emballagen, at den er!
Mon jeg bare skal køre den installation alligevel?
Jeg må tilbage til Fona i morgen. Med min egen computer.
Og sådan kan en dejlig efterårsdag hurtigt forsvinde.
Jeg fik dog puslet lidt i haven. Klippet det visne ned og tømt krukker.
Og temperaturen var omkring 20 grader.

6 kommentarer:

  1. Det "system" som bibliotekets netlydbogs-side har valgt at betjene sig af, er bestemt ikke samarbejdsvilligt. Det kommunikerer ikke med mac-computere, og der er også begrænsninger i, hvilke forskellige mp3-spillere det vil snakke med. Besynderligt valg.

    Jeg har købt et program, der kan oversætte til mac, og jeg har undersøgt, at det skulle være helt lovligt, når bare man har lovlig adgang til netlydbog. Så jeg kan låne og høre på min ipod. Kun med LIDT besvær.

    Glæden over bøgerne er stor,- så jeg tager besværet med:) Held og lykke med dit.

    SvarSlet
  2. Du er sej, Betty :-) pøj pøj med nattelytningen :-)

    SvarSlet
  3. Jeg synes også, det er ærgerligt at det skal være så besværligt, Betty. Her i huset er det husbond, der har sat sig ind i det, for en iPod vil ikke kendes ved bibliotekernes lydbøger, så der skal tænkes kreativt. Jeg håber, Fona vil hjælpe dig videre og er sikker på, du bliver glad for at høre lydbøger, når du ikke kan sove.

    SvarSlet
  4. Eva, jeg har jo kigget langt efter den du lytter til. Og tænkt, at det vil jeg også lære at bruge. Men det er kompliceret og bibliotekarerne fortryder, at de i det hele taget udbyder den service, fordi der er så meget bøvl. Men jeg prøver, om det kan lade sig gøre...

    SvarSlet
  5. Madame, jeg tror bibliotekerne har valgt en besværlig måde. Eller også er det bare så kompliceret med forfatterrettigheder og udlån på den måde.
    Men jeg fortsætter ;-)

    SvarSlet