søndag, november 21, 2010

Hvor blev Puslingelandet af?

Jeg tænker ikke på bogen 'Puslingelandet af Knud Erik Pedersen, men på det land med de små landbrug, jeg voksede op med.
Da jeg for et par dage siden kørte over Salling og Mors på vej til Thy, kom jeg et par gange forbi nogle kolossale landbrugsmaskiner. Jeg kunne slet ikke se, hvad det lige var for en funktion, de havde.
I avisen ser jeg, at en landmand har fået en bøde på 25.000 kr for at køre med en maskine, der er for stor efter danske forhold.
De store landbrugsmaskiner importeres typisk fra Tyskland, hvor de må køre lovligt på vejene.




Da jeg kørte forbi mit barndomshjem, kunne jeg se, at det her kæmpe staldbyggeri, en km. længere væk var blevet færdigt.
I mine øjne er det ligesom proportionerne slet ikke passer.
Engang var der husmandsbrug her. Nu er jordene solgt fra eller lejet ud.
Og bonden må slå store brød op for at klare sig.
Ingen tvivl om, at det var et hårdt slid at være landmand engang, og ingen ønsker sig den tid tilbage.
Nu er det hårdt på en anden måde at drive landbrug.
Jeg savner bare Puslingelandet.Posted by Picasa
Det er sikkert både en fortrængning og en idyllisering.

14 kommentarer:

  1. Puslingelandet er sådan et dejligt navn. Og billedet er godt at have på nethinden. Tiden er svunden og kommer vel ikke tilbage.

    Hvor er det et skønt billede af bedstemor siddende på stolen med de unge i græsset foran sig:)

    SvarSlet
  2. Han hedder nu Knud Erik ;-) Puslingelandet er væk, måske er det derfor vi elsker Bonderøven, vi vil gerne høre sådanne historier, men som landmandskonen og forfatteren Marianne Jørgensen skrev en gang på sin blog, jeg gad ikke være hans kone.
    Bønder vil også have ferie, fridage, en god løn etc.De er ikke anderledes end andre nutidsdanskere :-)

    SvarSlet
  3. Næh, de go'e gamle dage er slut - og det er nok også meget godt, for jeg skulle hilse og sige, at det ikke var særlig sjovt at være en småbrugs-landmand.
    Men udefra set var det da bestemt idyllisk at se på.

    Et herligt billede af farmor - lige præcis sådan husker jeg også min egen farmor, som hun så ud i 50'erne og 60'erne :-D

    SvarSlet
  4. Det er altsaa nemt at droemme sig tilbage til de smaa husmandsbrug, men saadan er der vidst ingen der vil leve laengere! :)

    SvarSlet
  5. Eva, det emmer af hygge og idyl - det Puslingeland navn. Men sådan har det ikke været altid, ved vi godt.

    SvarSlet
  6. Lene, det er rigtigt. Han hedder Knud Erik. Tak for det.
    Ja, det er nok derfor, jeg elsker at se Bonderøven, selvom den livsstil han lever ud, var den min far kæmpede for at komme videre fra

    SvarSlet
  7. Ellen, det er da idyllisk at drømme om, men det var et hårdt slid. Og det er der ingen, der ønsker sig

    SvarSlet
  8. Nej, Tina det er kun 'Bonderøven' der lever sådan. Du kender sikkert ikke den tv-dokumentar, som er så populær. Eller du kan måske se dansk tv?
    Men Frank, som han hedder, har også sagt, at det er godt, alle på landet ikke vil leve som han gør. Så ville der blive produceret alt for lidt.

    SvarSlet
  9. Jeg synes, det er uhyggeligt med de store landbrugsfabrikker, vi nu ser - kæmpe farme! Og som Lene skriver, er det måske derfor, vi elsker Bonderøven.

    SvarSlet
  10. Elkser billedet med din Bedstemor♥ Ja det er lidt trist som det har ændret sig - ingen små landbrug, købmænd osv. Selvfølgelig skal der altid ændringer til men de føles store. Ha en dejlig uge♥

    SvarSlet
  11. Her i Norge kommer det unge mennesker fra f.eks Holland og bosetter seg på små gårde, langt fra allfarvej.De vil væk fra storbyene og er meget kreative med at skape sine egne arbeidsplasser,via computere.
    al

    SvarSlet
  12. Hyggeligt med en kommentar fra dig, Anne-Lise. Det lyder interessant med dem, der bosætter sig langt fra alfarvej. Der er også masser med plads i Norge. Og med computer er de uafhængige af tid og sted.
    Velkommen på søndag. Jeg skriver mail snarest

    SvarSlet
  13. Jeg elsker også Bonderøven og alt hvad han står for (takket være internettet, kan jeg se ham), men jeg kan også sagtens forstå, at der i dag ikke er plads til de små husmandsbrug og som Lene skriver, så vil bonden i dag have samme vilkår som alle andre nutidsdanskere. Jeg kan se de mange hollandske bønder der flytter til Danmark, de har gigant farme rundt omkring. Der skal mange penge og meget arbejde til at klare sådanne farme.
    Hvor er det et dejligt billede af familien fra dengang med farmor på spisebordsstolen.

    SvarSlet
  14. Annette, der er åbenbart mange hollandske landmænd, der flytter til dk, fordi er er bedre vilkår og mere plads?

    SvarSlet