onsdag, oktober 12, 2011

Fotograf for 100 år siden.......og i dag.

For 100 år siden var det at blive fotograferet en alvorlig sag.


I dag er det sjov og ballade.
Men også en lidt kunstnerisk og skulpturel sag.

Man kan nok læse en hel del kvindehistorie ind i de to fotografier.
Og hvad har de tilfælles, de to?
Min mormor på det øverste billede og min datter på det nederste?

Gener.
Navnet.
En masse viltre krøller.

Men meget forskellige livsomstændigheder.
Min mormor fik sit første barn da hun var 27, og da hun var 42 havde hun født 9.

Og jeg glæder mig til, at hovedrolleindehaveren til december får en fætter.
Jeg er sikker på, der sagtens kan være to på scenen.

Her kan man se mere.
Det må være svært at være professionel fotograf i dag, når Steen med en helt anden karriere kan lave så fine billeder ved siden af.

10 kommentarer:

  1. Nej, hvor er det skønne billeder, begge 2. Især det nederste er helt fantastisk. Selvfølgelig bliver der plads til 2 hovedrolleindehavere ☺.
    Dine sidste indlæg gav mig en tur tilbage i tiden ☺.
    Under dit indlæg om telefonen, kom jeg til at tænke på, at der også var nogle der havde partstelefon, altså delte en telefon. Jeg kan ikke længere huske, hvordan det egentlig gik for sig med at betale for opkaldene, men vi må vel have kunnet høre, hvem der ringede. Min mor var nemlig "Klara" i Arentsminde.
    Det næste var georginerne, dem husker jeg så godt. Min mormors søster havde en lille have, den var fyldt med georginer og gladiolus og hver gang vi var på besøg, skulle der altid en buket med hjem.
    Tak fordi du genopfriskede skønne gamle minder.

    SvarSlet
  2. Annette, ja det er et flot billede af min datter, der er glad for yoga.

    Jeg ved heller ikke, hvordan det med partstelefon fungerede. Mon begge tog telefonen og derefter fandt ud af, hvem det var til?
    Georginer har i mange år ikke været moderne - eller værdsat. Nu er den kommet tilbage for fuld hammer. Den er også flot og mangfoldig, og blomstrer rigt og meget velegnet til buketter.
    ja, der er mange ting, der kan bringe én tilbage i tiden ;-)

    SvarSlet
  3. To dejlige billeder fra hver sin tid. Det er sjovt at se.

    SvarSlet
  4. Eva, ja der er en verden til forskel.

    SvarSlet
  5. Ja, en meget alvorlig sag, kan man se :-)
    Det er et helt fantastisk billede af din gravide datter. Gad vide, hvordan den lille baby har det med at få vendt sin verden sådan på hovedet? Det gør nok ikke så meget... den vender sig nok stadig rundt selv.
    To hovedrolleindehavere er et godt tal :-)

    SvarSlet
  6. Ellen, jeg har da også tænkt, om han ikke bliver forvirret over, hvad der er op og ned? ;-)
    Men sådan nogle størrelser tumler rundt så længe der er plads, tror jeg.

    SvarSlet
  7. smukke billeder,en verden til forskel

    SvarSlet
  8. Tak Jonna - ja der er stor forskel på dengang og nu. ;-)

    SvarSlet
  9. Wauw, smukt og tankevækkende at se dine billeder og læse dine ord - ja, der er sket en del med fotografierne, siden vores bedstemødre var unge.

    SvarSlet
  10. Ja Gitte, der er sket virkelig meget med fotografering. Også det at et foto-app. er hver mands eje i dag.

    SvarSlet