tirsdag, november 22, 2011

I lørdags......

Vi havde besøg af Frans Rasmussen her i byen i lørdags.
Ham fra tv med udsendelser som 'Stemmer fra Vollsmose' og 'Stemmer fra opgangen'
Og den seneste, som jeg ikke har set, 'Maestro,' om at dirigere.

Det var dagen for den årligt tilbagevendende begivenhed 'Silkeborg synger i kor'
Dagen forløber på den måde, at de forskellige kor og forhåbentlig mange ikke-korsangere hver for sig øver et tilsendt repertoire.
Efter et par timer mødes alle i Musikhuset, hvor der synges sammen og det hele pudses af - i år med Frans Rasmussen.
Workshoppen slutter med en lille koncert eller åben prøve kl. 17.30.
Jeg var til møde i Børns Voksenvenner og var ikke med til arrangementet, men har været det de to foregående år.
Jeg nåede dog koncerten, og hvor der plejer at være en lille flok familie/venner som publikum, så var salen næsten fuld i år.
Frans Rasmussen præsenterede resultatet af dagens øvelse på en dejlig uhøjtidelig måde.
Vi skulle ikke forvente at høre noget færdigt.
På et tidspunkt, da det 200 mand/kvinde store kor havde sunget et nummer, afbrød han og sagde, at det var ikke godt nok.
Om igen. 'Kunne I ikke høre, det lød meget bedre?' spurgte han publikum.
Det kunne vi.
I det hele taget blev publikum inddraget en del med at synge kanon.
Det var rigtig godt. Jeg håber, jeg kan være med næste år.
For som Frans sagde 'alle kan synge i kor. Hvis man ikke synger så godt eller så kraftigt, skal man bare stå ved siden af én, der kan'.
Han er 67 og har afsluttet sin karriere. Nu vil han kun beskæftige sig med det som bringer glæde.
Og det har han travlt med. Både på TV og i workshops rundt om i landet.
Frans Rasmussen i gang med at inddrage publikum.
Det kan stærkt anbefales at deltage, hvor han er med.

4 kommentarer:

  1. Frans Rasmussen har virkelig gjort noget godt for synge-glæden med sine programmer. Herligt, at han også tager rundt i landet og spreder glæde.

    Jeg så ham lige i går i et klip med et kor af blandt andet hjemløse, men jeg hørte ikke, hvad det gik ud på.

    SvarSlet
  2. Frans Rasmussen er helt enestående - jeg så alle tre programserier med stor fryd, og hans store glæde ved musik smitter alle.
    Hvor er du heldig at have mulighed for at opleve ham i virkeligheden! Han er en stor musikpædagog.

    SvarSlet
  3. Eva, hjemløse-koret har nok handlet om at sprede glæde og fællesskab.
    Det mener Frans, man opnår ved at synge i kor.
    Og han er meget inspirerende.

    SvarSlet
  4. Gitte, jeg vil lægge mere mærke til de programmer, han medvirker i.
    Han er virkelig en stor pædagog. Ingen præstationsangst i nærheden af ham.

    SvarSlet