onsdag, december 07, 2011

Den forkælede.....

Forleden dag, da Henrik kom hjem og stod udenfor sin hoveddør, troede han, der havde været indbrud.
Der var lys indenfor, og han slukker altid, når han går.

Det viste sig, at nissen havde været på besøg og efterladt en pakkekalender.
Den samme nisse som for 3 år siden.
Årh, han er heldig........
Jeg har aldrig fået nogen. Jeg er vist ikke gammel nok..........

Med min interesse for kirkehistorie har jeg gennem årene spurgt ind til trætavlen
med teksten fra Mat. 16.19.
Udover at hænge i gangen og være baggrund for pakkerne, hvor kommer den så fra og hvorfor?
Henrik har den fra sin far, som en dag var med sin bror, præsten, oppe på loftet i den lille kirke i et lille sogn, som vist nok var på Sjælland, og hvor præsten regerede. Der lå så meget, der skulle væk fra loftet, så tavlen kunne ligeså godt komme med til Aarhus.
Sådan var det for 100 år siden - omtrent.

Jeg er mere nysgerrig og tænker på, hvor gammel den er? Hvor har den haft sin plads inden den kom op på loftet?
Hvem har mon malet motivet af Jesus, der overrækker Peter himmerigets nøgle?
Og sådan kan jeg blive ved med at undre mig

6 kommentarer:

  1. Jeg synes det vil være spændende hvis du kunne finde nogle oplysninger om kirketavlen.Måske på Google.

    SvarSlet
  2. Der er nogen, der er heldige.

    Sikke en spændende tavle. Den var nok ikke gået i dag, sådan bare at bortføre den. Men sjovt er det.

    SvarSlet
  3. Sikke da et detektiv arbejde du kommer på der,kan godt forstå du er nysgerrig efter at finde hvor den kommer fra o.s.v. ...

    SvarSlet
  4. Conny, det kunne være spændende. Jeg har bare ikke noget navn at google på.

    SvarSlet
  5. Eva, det ville da sikkert være strafbart i dag at tage en genstand fra et kirkeloft.
    Måske var det også dengang?

    SvarSlet
  6. Jonna, det kan nok ikke opklares, når vi ikke har navnet på sognet.

    SvarSlet