tirsdag, februar 05, 2013

Stryget.

Hov, en kajak i Stryget.
Han var sikkert ikke i havsnød.
Jeg gætter på, han var ude på at give sig selv lidt udfordring.
Stryget er sådan et dejligt område ved havnen.
Musikhuset ligger lige ud til. Og eksklusive lejligheder.


Gudenåen, og muligheden for at opstemme vandet, blev det, der afgjorde Papirfabrikkens beliggenhed dengang tilbage i 1840erne.
Da det ikke længere var rentabelt at lave papir og pengesedler her i byen og fabrikken lukkede, blev området omdannet til en blanding af rekreative områder, boliger og erhverv.
Det var så heller ikke nødvendigt at opstemme vandet, som også havde haft den virkning at fisk ikke kunne passere.
I 2003-04 blev den gamle opstemning med turbiner erstattet af et stryg med 3 regulerbare sluseporte under Langebro samt et friløb.
Højdeforskellen i vandstanden på omkring 2 m. er udlignet med et langt stenstryg.
Både kan passere, men kun gennem Kammerslusen.
Kammerslusen fortsætter i en bred sejlrende.

Og så undrer jeg mig over, hvordan kajakken er kommet over i Stryget?
Men den er selvfølgelig ikke tungere, end den kan bæres af en mand.
Billedet herunder er fra en februardag sidste år.

På den anden side af broen er vandet stille og fredeligt.


Her er især dejligt en sommerdag.
Der står altid folk og kigger på kanoer og kajakker, der venter i slusen.
Og på Hjejlen og de andre turbåde.
Eller sidder og spiser en is.
Jeg kan godt forstå, der kommer mange turister hertil.
Og jeg kan gå ned til herlighederne på 5-10 min.

4 kommentarer:

  1. Dejlige billeder, Betty.

    Jeg synes, det ser halvfarligt ud, det med kajakken. Godt, det ikke er mig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Henny, jeg er også glad for, jeg ikke sad i den kajak ;-)

      Slet
  2. Utroligt smukke billeder - du bor et dejligt sted.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Gitte. Der er dejligt på denne her egn.

      Slet