søndag, juni 16, 2013

Sculpture ...

I Aarhus er der Sculpture by the Sea.
Jeg gik en lille tur på en af hverdagene i ugen, der er gået, og jeg var overrasket over, så mange mennesker, der var kl. 9 om morgenen.
Der var børn i alle størrelser og voksne i moden alder. Alle dem midt imellem er jo på arbejde.
Især denne her installation har fået vrede læserbrevsskribenter frem i avisen, og jeg snakkede med en mand, der syntes, det var noget pjat, der ikke havde noget med kunst at gøre. Han kom der iøvrigt hver dag og kunne fortælle, at der var sort af mennesker i weekenden.

Jeg kunne høre, den gav anledning til ivrig snakken og glad genkendelse over noget af det skrammel, der var smidt ud.
Især de små var vældig optaget af gravkoen og bilen, der var ved at vælte ned.

Jeg synes, kunst handler om at bevæge os og få os til at tænke.

Synes du, man kan kalde alt det affald for kunst?

Denne her mobile har en næsten meditativ effekt. Den drejer langsomt rundt.

Jeg så det her spændende billede i et kulturcenter i Betlehem.
Kunstneren er tydeligvis inspireret af Skriget af Edvard Munch. Det var i hvert fald, hvad jeg tænkte.

Og måske ikke alligevel?
Måske er det kvinder, der tilhører hver sin religion, som det vises øverst med en moské, en synagoge og en kirke?
Men der er noget foruroligende over billedet ...
Kunstneren hedder Majdi Shihabi.
Det har sikkert ikke noget med Munch at gøre?
Hvad tror du?

4 kommentarer:

  1. Installationen med gravkoen er ved første øjekast bare grim, men den skal nok få os til at tænke over al det affald, vi producerer, og på køb-og-smid-væk kulturen. Jeg ville gerne opleve Sculpture by the Sea.

    SvarSlet
    Svar
    1. Gitte, vi kommer helt sikkert til at tænke på vores køb-og-smid-væk kultur.
      Udstillingen er hvert andet år. Den slutter sidst i juni. Måske kan du nå det?

      Slet
  2. Måske ikke ligefrem kunst, men tankevækkende, og det var vel det, der var meningen, vil jeg tro.
    Jeg kan godt se, hvad du mener med Skriget og dette billede, men jeg vil tro, det er et tilfælde, for jeg kan ikke umiddelbart se sammenhængen?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, jeg tænkte på Skriget lige da jeg så det på væggen, der hvor det hænger.
      Men da jeg fik mit foto frem, så synes jeg alligevel, det er noget helt andet.

      Slet