fredag, maj 30, 2014

Lidt fra Rom, mens jeg er på vej til Vorupør.

Som i Berlin findes der også snublesten i Rom.
Her i det jødiske kvarter.


Små messingsten lagt ned i fortorvet ud for et hus, hvor der boede en person med jødisk afstamning.

På stenen står navn og fødeår samt dato for deportation til koncentrationslejr og dødsdato.








Et par stemningsbilleder fra det jødiske kvarter, mens jeg går og pakker sammen for at køre til Vorupør, hvor Christian er sammen med sin far og mor.





8 kommentarer:

  1. Fine stemningsbilleder - men ... kosher kager??? Der er da vist ikke noget i kager, som ikke helt automatisk er kosher? :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, jeg forstår ikke alle de regler ;-)

      Slet
  2. Jeg er ny læser af din blog og "faldt" tilfældigt indenfor! Min interesse blev vakt, da jeg så det var om Rom, jeg tror vi har været der i de samme dage, og jeg genkender messingskilte i gaderne både i det jødiske kvarter og i Monti kvarteret hvor jeg boede.

    SvarSlet
    Svar
    1. Anni, tak for din kommentar og velkommen til. Sjovt, vi har været i Rom på sammen tid. Der var vel nok mange mennesker, synes du ikke?
      Har du ikke selv en blog? Jeg kan ikke åbne den, hvis du har?

      Slet
  3. Jeg har indtryk af, at de mindesten skyder mere op nu end for nogle årtier siden - man havde måske mere travlt med at glemme dengang?

    Mht. kosher-kagerne henviser det måske til æggene? De skal jo være kosher-certificerede - dvs. uden spor af blod; men også mælkeprodukter, som skal komme fra kosher-køer? Men det er lidt en videnskab for mig at forstå forskellene.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nille, måske bliver der nedlagt flere af de små mindeplader nu end tidligere?
      Kosher-kager har jeg ikke forstand på. De regler virker indviklede for mig. Men sådan er det vel altid med noget, man ikke forstår og ikke er i rutine med at bruge?

      Slet
  4. Hvor er der smukke farver i Rom.
    Og dét er der også i Vorupør. God tur.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Eva. Smukke og forskellige farver ;-)

      Slet