tirsdag, april 21, 2015

En spændende oplevelse - den første kejser.

Søndag formiddag (mens Henrik stadig sov) tænkte jeg, om jeg skulle gå i Pauls kirke, der ligger lige ved siden af, eller jeg skulle køre den korte strækning ud til Moesgaard Museum.?
Det blev Moesgaard, der vandt.
Der var parkeringsvagter til at anvise plads, men den lange kø udenfor, få minutter efter åbningstid, fik mig til at tænke, at jeg nok kun skulle nyde bygningen udefra.
Bygningen udefra er også meget spændende med mulighed for en travetur op til tagets højeste punkt.

























Der er en fin udsigt ned til kirken, og bagved ses den gamle herregård, der tidligere rummede museets samlinger.
Køen var hurtigt afviklet, og jeg fik den oplevelse, jeg var kommet for.
Og hvilken oplevelse ...

Historien om Kinas første kejser er fuldstændig fascinerende.
Indtil 1974 var kejser Qin en sagnomspunden figur, der levede 2300 år før vor tidsregning. (dengang vi havde stenalder her.)
I 1974 var nogle bønder ved at grave ud til en brønd, og de fund af terrakottasoldater de gjorde, viste sig at blive århundredets største arkæologiske sensation.
Myten om kejser Qin kunne stykkes sammen til virkelighed.

Kinas første kejser var manden, der samlede det kinesiske rige og påbegyndte den kinesiske mur -  med stor brutalitet og kynisme.
Han levede med en snærende dødsangst og sendte sine embedsmænd på evig jagt efter planter, der skulle kunne hjælpe ham med at undslippe døden.
Han lod opføre hele sit jordiske univers i dødspaladset under jorden.
Den tusindtallige hærskare af soldater, embedsmænd og tjenere alle i fuld størrelse, samt utallige konkubiner, modeller af himmellegemerne og paladserne - alt tager han med i efterlivet.
Trods sin evige søgen efter udødelighed dør Qin efter kun 11 år som kejser. Historien om dødsrejsen er også utrolig spændende.
De efterfølgende kejsere bygger også universer, hvor de kan tilbringe efterlivet - om end i mindre skala.


Jeg blev overrasket over figurerne og genstandenes størrelse. Jeg har ikke tidligere sat mig ind i historien om de kinesiske kejseres efterliv. Jeg har forestillet mig, at terrakottafigurerne var sådan nogle små tændstikæske-store figurer.

De er virkelig store.







Konkubiner.

Den efterfølgende kejser besluttede, at de konkubiner, der ikke havde født kejser Qin en søn, skulle følge ham i døden. Og eftersom der var konkubiner i 1000 tal, er mange tusinde kvinder blevet slået ihjel.





På Moesgård Museum er der indtil 30. september mulighed for at se et eksklusivt udvalg af de originale terrakottafigurerer, som ikke tidligere er vist udenfor Kina.
Soldater, embedsfolk og en hest og en række genstande, der afspejler kejserens regeringstid.
Der er mange velskrevne plancher, der forklarer historierne bag genstandene.

Jeg tror, det er en god ide at besøge udstillingen på en hverdagsformiddag, hvis man ikke vil gå i kø. Der var mange gæster søndag formiddag, da jeg var der, og billetsælgeren sagde, at der ville komme mange flere senere på dagen.






6 kommentarer:

  1. Helt generelt skal man nok ikke opsøge museer i weekender, hvis man har mulighed for at gøre det på hverdage, men det lyder som om du havde en rigtig god oplevelse alligevel. Da vi var på (fantastiske) Moesgaard, var jeg forbavset over, hvor mange mennesker museet kan rumme uden det føles som om man går i hælene på hinanden.
    Man kan næsten ikke forestille sig den rigdom, Kejser Qin må have været i besiddelse af.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, hverdagsbesøg på museer går jeg også ind for. Der er så meget bedre plads. ;-) Og Moesgård er et stort sted, der kan rumme mange, så jeg havde plads nok i søndags
      Nej, den rigdom er svær at forestille sig. Det der også slog mig, var det kæmpe forbrug af mennesker. De blev bare tvangsudskrevet i 1000 tal - eller slået ihjel.

      Slet
  2. Jeg må finde tid til besøg på Moesgaard, - der er jo heldigvis en sommerferie at tage af.
    Det er så flot udefra. Man kan dog godt undre sig over tilkørselsforhold og parkering, som vist ikke er helt dimensioneret til et populært museum.

    SvarSlet
  3. Eva, mon ikke du finder tid til et besøg? Du har helt til 30. september.
    Jeg tror, der stadig arbejdes på tilkørselsforholdene. Men jeg er glad for, jeg ikke var der senere søndag ;-)

    SvarSlet
  4. Det er så mange år siden jeg har været på det museum, og både Ellen og du skriver så godt om stedet, så jeg må da kunne finde energi og tid til en Århustur :-)

    SvarSlet
  5. Lene, det er et nyt og stort hus og absolut spændende. Men jeg kan godt forstå, det kan blive svært at finde tid, når nu jeres børn er i København.
    Måske finder du tiden? ;-)

    SvarSlet