mandag, september 07, 2015

Mine duftgeranier.

Sidste sommer købte jeg en lille forpjusket duftgeranie. Jeg synes, det er så interessant, der er sådan en fin duft, når man rører ved bladende. Jeg kender dog en, der er allergisk overfor planten, og så er den ikke hverken interessant eller pæn.
Mit eksemplar overvintrede i soveværelset.
Den blev anbragt i en stor krukke i foråret, og den er vokset virkelig meget.



Væksten har mest været i det vandrette plan.
Den er ikke vokset tilsvarende i højden, men har strakt nogle lange arme ud til siderne


Måske skulle den have været beskåret?



Den har fået lov at passe sig selv.


Jeg tog tre små aflæggere på et tidpunkt. De gror meget villigt. I løbet af få dage i et lille glas vand, sætter de rødder.





Den ene har en sjov vækst: en lang gren ud til den ene side og en kort blomsterrig gren lig ud fra midten.

Planten er ikke vinterhårdfør. Men jeg vil prøve at lade den store stå ude og se, hvordan det går.
Den er for stor til at jeg kan have den indendørs.

Den lille sjove på væggen, kommer ind.
Måske skulle jeg læse lidt op på, hvordan man tæmmer er duftgeranie?

7 kommentarer:

  1. Skønt, at de er så nemme at tage aflæggere af - det skal jeg fluks have gjort!
    Jeg købte nemlig også en, som gror særdeles villigt. Jeg elsker også duften, og så passer planten så fint i lige præcis mine små stuevinduer, synes jeg.

    SvarSlet
  2. Ellen, jeg kan forestille mig, at lige præcis den type plante vil gøre sig rigtig godt i de små vinduer. God fornøjelse med aflæggere ;-)

    SvarSlet
  3. Geranier er yndlings her hos mig. Sikke en sjov en du har fundet der. De kan være så forskellige.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, jeg kender kun den udgave jeg har. Måske er den lidt vild i sin vækst?

      Slet
  4. Det at "lege" og blive klogere er skønt endnu en af de udfordringer du møder på din vej.

    SvarSlet
  5. Abildjyden, jeg synes, det er sjovt at følge en plante - det er kun i det små, jeg gør det. men dejligt med planter i vækst.

    SvarSlet
  6. Lige kommet hjem fra Københavns botaniske have. Dér kunne man købe duftgeranier med små fine lyserøde blomster. Alle planter så ud som du beskrev: ikke særligt høje og med nogle enkelte lange sideskud😄Mvh Inge

    SvarSlet