onsdag, december 16, 2015

Nærmest en museumsgenstand

Der er vist ingen, der bruger sådan en kødhakker mere til at lave vaniljekranse med.

Den har været min mors, og den har levet en hengemt tilværelse i mange, mange år i min kælder.


Allerede da jeg arvede den, manglede den pladen med det stjerneformede hul til at lave vaniljekranse med.

Jeg har såmænd ikke skænket den kødhakker mange tanker i tidens løb.
Men det gik op for mig for nogle dage siden, at Christian ville elske at dreje rundt på det håndtag, mens dejen kom ud i en lang stjerneformet pølse.
Min jagt efter pladen med stjernemønster bragte mig til Inspiration og flere genbrugsbutikker.
Jeg er blevet så klog, at en kødhakker findes i forskellige størrelser.
Min er en str. 5. Måske den mindste, der findes.
I Inspiration kan man få sådan noget ekstraudstyr til str. 6 og str. 8. Den koster bare 25 kr., men det hjælper jo ikke, når den er for stor.
Ingen af de genbrugsbutikker, jeg har været inde i, havde den.

Men heldigvis kan vi lave vaniljekranse med fri hånd.


Dejen blev tilsat lidt mere mel, så den kunne rulles ud, men vaniljekransesmagen forsvandt lidt.


Ved hjælp af udstiksforme blev der lavet forskellige figurer.

Ikke den letteste dej at arbejde med på den måde.
Det er vist brunkagedejen, der egner sig bedst til det.

Jeg brugte Mette Blomsterbergs opskrift.

5 kommentarer:

  1. Sådan en gammeldags kødhakker er så hyggelig. Der ser nu ud til, at det gik fint uden.
    De har tilbehør til kødhakkere i AZisenkram, - mon ikke du kunne være heldig der?

    SvarSlet
  2. Sådan en bruges her i huset når der skal laves vanillekranse.
    Så at man i Rema1000 kunne købe en helt ny, incl. tilbehøret, for kr. 89,-

    SvarSlet
  3. Den gamle kødhakker er den bedste til vaniljekranse. Det er min mening, det går for stærkt med den elektriske.

    Jeg tillader mig at give dig et link til pladen

    http://az-isenkram.dk/koekkenudstyr-11/koekkenting-41/tilbehoer-42/kageplade-295.html

    God fornøjelse

    SvarSlet
  4. Jeg har ikke engang turdet prøve den elektriske, for jeg havde en lunsk mistanke om det, som Abildjyden bekræfter - men 89 kroner er da bestemt ikke for meget at investere, hvis man gerne vil have vaniljekranse med den helt traditionelle form.
    Men Christian hyggede sig - det er det vigtigste :-)

    SvarSlet
  5. Eva, Disign-Keramik, Abildjyden og Ellen.
    Tak for jeres kommentarer. Tak for link til az-isenkram. Og for oplysningen om, at man kan købe sådan en gammeldags kødhakker i Rema1000 for 89 kr. Jeg vil udforske emnet ;-)

    SvarSlet