lørdag, januar 14, 2017

En glædesspreder.

Jeg mødte sådan et dejligt menneske en dag i lægens venteværelse.

Siden jeg kom til skade med mit ben, og ikke kan gå eller køre selv, er jeg blevet kørt med patienttransport. Der er en hel del ventetid forbundet med at være "kunde" der.
Min hjemtransport var berammet sådan, at der efter konsultationen var tre kvarters ventetid.
Jeg sagde til sekretæren, at jeg ville aflyse den transport og så bestille en taxa.

Næppe havde jeg udtalt ordene, før en ung mand rejste sig og sagde, at han kunne køre mig hjem.
Han ventede bare på lægens underskrift på et dokument.
Jeg blev både befippet og forbløffet, og hvor skulle han hen?
Han skulle ikke i min retning, men det betød ikke noget med en lille omvej.

Jeg takkede ja, og undervejs udvekslede vi benskade-erfaringer, og jeg spurgte ind til, hvem han var.
Jeg kunne jo se, han var meget udadvendt og venlig.
Min egen erfaring med at først blive henvist til røntgen 14 dage efter, skaden var sket, var ingen tid i forhold til hans oplevelser.
Han havde haft problemer med sit ene ben siden barndommen, og det viste sig, at han havde gået på et uopdaget og ubehandlet brud.
Nu var han blevet opereret og havde haft et langt genoptræningsforløb, og han var lykkelig for, at han kunne cykle. Han ville ikke kunne komme til at løbe.
Han var bare så sød! Han er lærer på en af skolerne her i byen. Heldige børn der har ham!
Og min dag fik tilført ekstra glæde.

Det fik mig til at tænke på et citat, jeg klippede ud af avisen for et par år siden.
K.E. Løgstrup:
"Med vores blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden dens skikkelse.
Hvilken vidde og farve den andens verden får - for ham er jeg med til at bestemme med mine holdninger til ham.
Jeg er med til at gøre den vid eller snæver, lys eller mørk, mangfoldig eller kedelig - og ikke mindst er jeg med til at gøre den truende eller tryg. "

Ad knæ: Jeg har haft den bedste søvn sidste nat siden 22. december. Var kun vågen en enkelt gang og havde ikke brug for kamillete i termokanden eller panodil zapp. Dagen er også gået uden smertestillende. Dejligt.
Johanne og hendes far var her på et lille besøg, og da de gik ud, var der mange store snefnug i luften.



11 kommentarer:

  1. Sikke en dejlig oplevelse. Og vældig flot citat af Løgstrup.
    Du får da også gode erfaringer med dig ud fra det uheld. Selvom du med garanti, helt forståeligt, helst ville have været foruden, så må du samle på de gode oplevelser.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, jeg ville helt sikkert helst have undgået det fald. Men jeg samler på de positive oplevelser. ;-)

      Slet
  2. Hvor er det bare skønt at møde et sådant menneske. Og dit citat passer perfekt til den situation. Ha en god søndag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Lene, tak. Håber, du har haft en god søndag

      Slet
  3. Hvor var det en dejlig oplevelse, heldigvis er der flere end du lige forventer, der tilbyder sig her og der. Da jeg blev påkørt den 2. jan. var der 4 - 5 forskellige personer der tilbød sig, mht. at kører mig enten på skadestuen eller hjem alt efter hvilket behov jeg mente der var relevant.
    At have K.E. Løgstrups citat i mente, forstår jeg pludselig hvorfor jeg får så mange dejlige smil med på vejen, jeg smiler nemlig selv 24/7.
    Ønsker dig en dejlig søndag

    SvarSlet
    Svar
    1. Karin, vi bliver nok mødt med det samme, som vi giver. Godt at du smiler 24/7 ;-)

      Slet
  4. Dejligt møde og dejligt at det nu ser ud til at det går fremad uden smerter. Men du kommer dig, har vi jo glæde af dig her på bloggen.

    SvarSlet
  5. Det var dog et fantastisk menneske! Min første tanke var hvordan turde du - og så blev jeg både lidt flov over og lidt vred på mig selv, for jeg tror man kan mærke, om en person er okay eller ej. Det vil jeg i hvert fald helst tro.
    Sådan en hændelse må man kunne leve højt på i flere dage.

    SvarSlet
  6. Ellen, jeg må med skam melde, at jeg lige nåede at tænke, om han mon gider bortføre en gammel dame? ;-) Dum tanke! Jeg vil også helst tro det bedste.

    SvarSlet
  7. Tusind tak for en fantastisk citat!
    (og håber dit ben har det godt!)

    SvarSlet