lørdag, april 08, 2017

Tæt på træningsfaciliteter.

Udsigten fra mit køkkenvindue bliver ikke bedre end lige nu, da mirabelle træerne blomstrer.

Bygningen bagved er Sportscentret, og havde det ikke været for hegn og tæt beplantning, kunne jeg nå derover med få skridt.

Nu skal jeg gå lidt udenom, men der er stadig ikke langt.
Jeg har været der i dag og cyklet et kvarter. Cykling gør godt.
Efter min travle dag i går, har jeg haft ondt i knæet i dag.
Det er åbenbart sådan, det skal være.
Og nu ved jeg, det bliver bedre igen efter en dag eller to.

Igen i dag har jeg lavet mad til den travle familie. På Chr. opfordring skulle det være kyllingelår. Det viste sig, at lige præcis den udgave, jeg havde lavet, ikke faldt i hans smag. Jeg synes godt om den, og det gjorde Johanne også, så jeg kommer til at lave den igen. Det er de mange timer i marinade, der gør den saftig og smagfuld.
Mens forældrene er ude i aften, har jeg haft tjansen med at lægge ungerne i seng. Det er længe siden sidst, og det kræver sin mand (kvinde), men det er gået godt.

Opskrift følger. (på marinade)

Update:
Det blev sent i går aftes. Jeg havde skrevet mit indlæg, men manglede lige opskriften på marinaden, men kl havde passeret 24, da jeg kom hjem, og det var blevet lørdag, og det var forbi min sengetid.
Nu kommer opskriften så i dag, så jeg hurtigt kan finde den en anden gang.

Til 6-8 kyllingelår:

1 dl olivenolie
2 spsk tomatketchup
1 spsk ahornsirup (i mangel af honning)
2 spsk soya
1 spsk æbleedikke
2 fed pressede hvidløg
1 tsk sambal olek (chilipasta)

Kyllinglårene skal ligge i marinaden i køleskabet i mange timer. Natten over hvis de er til frokost, eller hele dagen, hvis de er til middag. Jeg vendte dem rundt et par gange i løbet af dagen.
Sættes i ovnen ved 180 grader i 35-40 min.
Jeg lod dem blive i marinaden og vendte dem rundt en gang. Til sidst fik de et par min. under grillen.
Resultatet var saftige kyllingelår med en smag af noget stærk og noget sødt.


10 kommentarer:

  1. Dejligt med træningsfaciliteter lige i baghaven ;-) - At du kan mærke at dagen før var lige i overkanten, sådan har jeg det også, hvis jeg plotter lidt mere ind gennem dagen end "normalen". Hos mig gør det træt, hos dig får du ondt. Går jeg meget over grænsen, kommer smerterne mht. gigten på, så jeg kan gætte hvordan din fredag var.
    Jeg kender flere der gerne vil have deres kyllingelår fersk, kun med salt, tager vi brystkødet, er de vilde med marinade, hm..... forstår ikke altid hvorfor.
    God weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Karin, det er en kunst at finde sin grænse, når det handler om aktiviteter. Jeg forstår, du kender alt til det.
      Mine kyllingelår var i marinade.

      Slet
  2. Er det opskriften på at lægge to spilopper i seng, der følger? For det kan bestemt være lidt af en opgave.
    Måske er det den på kyllingelår? Jeg elsker kylling i alle variationer, men allerhelst store kyllingelår. Til gengæld må de gerne komme i marinade eller krydres, men jeg er jo også en slags voksen ;)

    SvarSlet
  3. Eva, hahha en opskrift på at lægge de to i seng? De var livlige og Johanne i gang med at gå uden ble, hvilket resulterede i en stor sø på gulvet - det var noget af en opgave.
    Det er marinaden der kommer opskrift på. :-) :-)

    SvarSlet
  4. Du er en uvurderlig hjælp i dine børn og børnebørns liv, kan godt forstå, hvis det er derfor de bosatte sig tæt på dig :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Lene, de sætter også stor pris på min hjælp. :-) De bor nok også her, fordi de gerne vil bo i denne her by.

      Slet
  5. Det er utrolig, at du to dage i træk søger for aftensmaden og også passer og putter børn, hvor er dine børn heldige, at have dig i nærheden. Hav en rigtig god weekend.

    SvarSlet
    Svar
    1. God weekend til dig også Marianne. Jeg var nok lige ved at gabe over for meget. Men som sædvanlig opdager jeg det først bagefter. Men det går ok.

      Slet
  6. Jeg har lige læst i Ældresagen, at bedsteforældre med tæt kontakt til deres børnebørn lever længere. Du må få et meget langt liv, Betty :-)
    Mit taler vi så ikke om ... selv om kontakten selvfølgelig er tæt nok, så er den ikke hyppig.

    SvarSlet
  7. Ellen, jeg så godt den artikel. :-) Jeg synes, du har en usædvanlig tæt kontakt til din familie selv om de bor lidt langt væk. Du ved nøje, hvad dine børnebørn interesserer sig for, og hvad de er optaget af. Og I deler dejlige oplevelser både ude og hjemme.

    SvarSlet