tirsdag, juli 25, 2017

Når kunstværkerne er midlertidige ...

Silkeborg slot er genopstået.
Dog kun som en illusion. Men på afstand ligner det fuldstændig en rigtig bygning.

Her hvor Gudenå møder Silkeborg Langsø lå der et slot i 1400 - 1500 tallet.

Voldene angiver hvor slottet lå engang.

D. 28. juli om aftenen er der et stort åbningsarrangement.

Det hele tages ned igen efter regatta-weekenden 17 - 19. august.

Flere sponsorer står bag.

Jeg synes, det er rigtig ærgerligt at bruge mange arbejdstimer og mange penge på en installation, der kun skal stå så kort tid.
Men det vil sikkert se festligt ud, når det er oplyst om aftenen. Og vi får repeteret byens historie.

Jeg kan ikke rigtig finde ud af, hvad jeg synes om den event, der finder sted d. 18.august.

4000 små ismennesker bliver anbragt på trapperne nede ved Musikhuset.

Det er Kunstcentret Silkeborg Bad og River Art, der står bag projektet.

De sidste tre uger op til d.18 aug. vil en gruppe frivillige være med til at fylde vand i forme (sådan tror jeg, det vil foregå), og sørge for de bliver lagt i frysere.
Og folk opfordres til at udlåne deres evt. ekstra kummefrysere. Der er brug for 15 af slagsen.

Det bliver sikkert stemningsfuldt, når de små ismennesker sættes ud på trapperne kl 16 og derefter langsomt smelter væk.
Vi bliver sikkert mindet om altings og vores egen. forgængelighed.

Det er nok også fordi jeg er så realistisk, at jeg bliver lidt stram i betrækket og synes, det er spild af kræfter og kreativitet, at kunstværket er så flygtigt og forsvinder i løbet af få timer.
Nej, må jeg så be' om de antikke skulpturer og de gamle mesterværker på lærreder, (eller hvad nu underlaget var) som vi kan opleve i Grækenland og Italien.
Der bliver ikke noget for vore efterkommere at se - på den måde.
Men det er et udtryk for tidsånden: det flygtige og det hurtige.

Jeg er sikker på, det vil være en oplevelse at være til stede, og der er ikke længere, end jeg kan gå ned til trapperne uden at skulle tænke på parkering og andet praktisk.
Så jeg vil være på pletten.
Stram i betrækket eller ej :-)



3 kommentarer:

  1. Spændende tanker om flygtigheden og det at give "noget" videre. Du har bestemt ret i, at der i øjeblikket et hav af meget flygtige kunstværker. Vi har jo også lige i Aarhus haft det der med maling på græs og træer i Mindeparken.
    Kunst i gamle dage var langt mere seriøs og elitær. Men i dag har vi "råd til" at bruge mange penge på noget, som er væk få timer eller dage efter, og som er tilgængeligt for alle.
    Jeg synes, det der med ismenneskene lyder rigtig sjovt. Du må endelig tage billeder, hvis du kommer derned. Og som vejret er, så får de da et lidt længere liv end en normal juli....

    SvarSlet
  2. Eva, jeg kan godt se nu, at sådan en event, som slotsillusionen, samler en masse mennesker, der får en fin oplevelse. Det har en værdi i sig selv. Også selv om det ikke bliver stående.

    SvarSlet
  3. Det vækker min interesse. Søndervig er kendt for sandskulpturer, der er temaet forskellig år for år, så fantasien, vejret og tiden er den begrænsende faktor. At lave en form der skaber et værk for få timer, dage, uger eller mdr. er jo fantastisk.
    Mine tanker får lige lov at vende de "gamle" kalkmalerier i kirkerne, de er jo ved at gå til, pga. forurening, så nu er 2 pHd studerende gået i gang med at udvikle et middel der ikke destruere, men skulle være med til bevarelsen.
    For mig er interessen vagt, jeg er til både nytænktning, den græske mytologi og Romerriget stortid og forfald.

    SvarSlet