mandag, juli 10, 2017

Om genbrug.

Da jeg gik ned til Torvet i lørdags (uden stok! hvad jeg ikke kunne for 14 dage siden) passerede jeg bagsiden af sygehuset. Der hvor teknisk afd. ligger.

Udenfor stod en stor container fyldt med ubrugelige bækkenstole, kontorstole og andet inventar, som åbenbart bare ventede på at blive transporteret videre.
Til genbrug? Eller til losseplads?

Det mindede mig om, at jeg stadig har den Jack skinne, jeg brugte i otte uger + fire.
Den kan ikke bruges igen til en anden patient.
Jeg er ikke meget for at smide den til affald.

Den er lavet af et stærkt materiale. Der er dygtige folk, der har konstrueret den, og jeg synes den har en værdi.




Den var noget af en klodset følgesvend at have spændt stramt fast om benet dag og nat.
Men det afholder mig ikke fra at beundre håndværket.

Jeg gik i gang med at google på brugt hospitalsudstyr, og der dukkede Ortos Bandagister Aarhus op.
De samler brugte hjælpemidler og bandager til et hospital i Sierra Leone i Vestafrika.
Så jeg tror, jeg skal en tur forbi deres værksted og aflevere min Jack.

Apropos genbrug, så læste jeg i avisen, at flere lande i Østafrika kæmper for at holde genbrugstøj væk. Det ødelægger deres egen tekstilproduktion. De kan ikke få skabt en ligeværdig økonomi, fordi f. eks. Kenya modtager 100,000 tons brugt tøj om året. Og sådan er det for flere afrikanske lande.
Danmark er det land i Norden, der forbruger mest tøj. I gennemsnit køber hver dansker 16 kg tøj om året. Vi legitimerer vores overforbrug ved at give tøjet til genbrug.
Løsningen på problemet er, at vi ikke køber så meget tøj. Og at vi slider det op, vi har (som om det er muligt) Eller giver det til en bruger herhjemme i stedet for at sende det til Afrika.
Jeg synes, det var meget tankevækkende at læse.
Hvad så med det store "imperium" - genbrugsbutikkerne?
Det er en kompliceret problematik.


4 kommentarer:

  1. Jeg håber at man på sygehuset har øje for at sende det, der kan bruges videre.
    Jeg læste også en klumme om dette, at u-landene helst ikke vil have vores genbrug fordi det slår deres egen produktion i stykker. Så ja, hvad gør vi så? Det kunne være dejligt, hvis tøjet kunne genbruges i den nye tøjproduktion.

    SvarSlet
    Svar
    1. Lene, jeg tror ikke sygehusene sender videre. Det jeg fandt frem til, er et bandagistfirma.
      Ja, hvad gør vi? Er der ikke noget med at tøjet kan omforarbejdes og bruges til isolering?

      Slet
  2. Det var nyt for mig! Sikke da et dumt problem, for hvor skal vores aflagte tøj så gå hen? Det er vel kun flygtningelejre og katastrofeområder, så, der vil kunne aftage det.

    SvarSlet
  3. Ellen, de organisationer der samler og videresender tøj, må finde ud af andre måder at genanvende det på.
    For nogle giver det mening at sy om. Af lyst. Ikke af nødvendighed, som i min barndom lige efter 2.verdenkrig.

    SvarSlet